...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

zondag 2 december 2012

Selma, de zeemeeuw en bruut vandalisme (Update)

Hoe bitter kun je het maken? Een schoonzusje van me, Selma, is in 2009 veel te jong (55) gestorven aan een nare ziekte, waardoor ze veel geleden heeft.
Selma heeft een karakteristiek grafmonument gekregen. Ik had het nog niet gezien, we komen niet vaak in die omgeving. Maar ik denk dat ik blindelings de weg naar haar graf kan vinden, want ik herinner me haar begrafenis als de dag van gisteren: lopend vanaf het dorpshuis naar de begraafplaats, een mooie traditie die op sommige plaatsen nog in ere gehouden wordt.

Ook de laatste keer dat we Selma in levende lijve ontmoetten, omstreeks een jaar eerder, staat me nog helder voor de geest. We waren op de verjaardag van mijn eerste echtgenote, zus van Selma's man. In de loop der jaren had ik soms pittige discussies met haar, maar ik heb het gevoel dat dat ons dichter bij elkaar bracht.

Selma was een fervente fan van Neil Diamond, en ze heeft met haar afnemende krachten nog een concert bezocht in het buitenland.
Neil Diamond heeft in 1973 de soundtrack gemaakt voor de film "Jonathan Livingston Seagull". Dat is de verfilming van een poëtisch verhaal, geschreven door Richard Bach. Dat gaat over een jonge zeemeeuw die de dagelijkse sleur wilde ontstijgen en het vliegen tot een kunst verheffen, wat hem uiteindelijk lukte.
Ik kocht dat boek in oktober 1975 en het is waarschijnlijk het eerste Engelstalige boek dat ik in één ruk heb uitgelezen.

Selma was, net als ik, geraakt door dat verhaal. Voor haar kwam daarbij nog dat Neil Diamond de bijzonder sfeervolle muziek voor de verfilming had gemaakt.
Tot haar laatste wensen behoorde daarom, dat er een beeld van een meeuw op haar graf zou komen.

Actueel is, dat haar nagedachtenis is gevandaliseerd. De bronzen meeuw op haar grafmonument is met bruut geweld weggerukt: alleen de zwemvliezen staan er nog. Waarschijnlijk om de paar rotcenten die het materiaal zal opbrengen, nadat ze hem onherkenbaar hebben verzaagd of aan een malafide handelaar versjacherd.

Zulke daders hebben geen enkel besef van de impact van hun gedrag: de emotionele ramp overtreft nog verre de artistieke schade door het roven van zo'n ornament, waarbij vergeleken dan weer de materiaalwaarde niets voorstelt.

En dat op een rustige begraafplaats op het Groninger platteland. Als daders gok ik op figuren die systematisch alle plekken afstruinen waar ze verkoopbare metalen denken te kunnen stelen.

Als ik de loop der gebeurtenissen goed begrepen heb (en dat kan ik bijna niet geloven!), waag ik te betwijfelen of ze snel gepakt worden.
Na telefonische aangifte bij de politie volgde aangifte bij de wekelijkse (?!) zitting in het dorp. De agent wist niet meer te melden, dan dat er niets met de aangifte gedaan zal worden, omdat deze daders toch ongrijpbaar zijn! En het beeldmateriaal was ook niet nodig...
Na de vraag of het misschien een overwerkte diender kon zijn, bleek het om een stagiair buurtagent te gaan.

Ik ben niet zo voor het klagen en mopperen over "de politie", maar het eerste wat je in zo'n geval doet, lijkt me toch het waarschuwen van alle metaalhandelaren in de wijde omgeving? Het beeldmateriaal is dan toch belangrijk voor de herkenning? Vooral omdat er onlangs ook grafroof is gepleegd op andere begraafplaatsen in de regio!

De verdrietige echtgenoot heeft inmiddels een boze brief naar de politie gestuurd, en wacht nu op antwoord.

Update 2 december: Ik vond vanmiddag toevallig een online artikel in het Dagblad van het Noorden:
Koperdieven in Emmen opgepakt
DVHN | Gepubliceerd op 30 november 2012, 12:59
EMMEN - De politie heeft donderdagmiddag een 29-jarige man en een 24-jarige vrouw uit Bulgarije opgepakt. De twee boden bij metaalbedrijven in Emmen gestolen koper aan, vermoedelijk twee bronzen vazen, die afkomstig leken van graven. Het tweetal werd in de buurt van een metaalbedrijf aangetroffen. Hun auto is in beslag genomen.

Deze publicatie verscheen op dezelfde dag dat DvhN een artikeltje wijdde aan de hierboven beschreven grafroof, maar dat kan ik online niet bij hen terugvinden: andere editie + niet online?
Misschien zou de politie eens kunnen nagaan wat deze lui nog meer geroofd hebben: zou daar een meeuw bij kunnen zitten?

5 opmerkingen:

Groninganus zei

Dit is een delict zonder dader-indicatie zoals dat heet. Ze weten niet waar ze moeten beginnen met zoeken. Het beste zou zijn de hele handel in ouwe metalen te nationaliseren, maar daar zal de VVD wel weer tegen zijn.

Dwarsbongel zei

@Groninganus: Zie de update.

Selma zei

Niet te bevatten, wat een tragiek. Dat mensen uit het oosten komen reizen om hier monumenten te vernielen, omdat ze denken dat ze geld nodig hebben. Wat een verdriet voor iedereen. Maar je hebt hoe dan ook een fijne herinnering aan die Selma, en die kan niet gestolen worden.

Anoniem zei

Wat een laag bij de grondse figuren. Tragische gebeurtenis.

platoonline zei

Hopelijk vinden ze de dader. En ja, misschien zijn het deze. Je kan ze niet genoeg straffen.