...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

zaterdag 4 april 2015

150404 - ZOZ - Van een foto en herinneringen

Wie mee wil doen met (of luisteren bij de andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, kan terecht bij Marja.

Ik was bezig met een ander "project", toen ik een foto zag die aanleiding werd tot deze ZOZ. Een vriend van ons, een teruggevonden jeugdvriend van Marijke, Gjalt van der Meulen (fb) plaatste een foto met de tekst:
Zo ziet onze prachtige neorenaissance schouwburg in Groningen er van binnen uit. Na de voorstelling is de foto genomen vanaf de spook-van-de-opera-loge (balcon3). Het had maar een haar gescheeld of het gebouw was in de zestiger jaren gesloopt door achterstallig onderhoud.


In die Stadschouwburg heb ik ooit een dubbelconcert bijgewoond van twee bijzondere popgroepen: Soft Machine (nl) en Matching Mole (nl). Zoeken op internet leidt mij naar de vermoedelijke datum: 22 september 1972.
Soft Machine was begonnen als "psychedelische" band, en is uiteindelijk in de hoek van de jazz terechtgekomen.

Matching Mole is ontstaan rond Robert Wyatt, die daarvoor drummer was bij Soft Machine. De naam Matching Mole is een (ver)taalgrap, en ontstaan via de Franse vertaling van Soft Machine naar "machine molle"...

In die tijd waren beide groepen op zoek naar nieuwe vormen van muziekmaken, en waren daar meer mee bezig dan met de commercie. Kenners zeggen, dat beide groepen veel invloed hebben gehad op de ontwikkeling van de muziek.
Ook zijn beide groepen (dus) niet zo van de 3-minuten stukjes, dus ik heb moeten zoeken wat ik hier kon gebruiken. Ik begin met een niet te moeilijke clip van Soft Machine - Why Are We Sleeping?:


Matching Mole heeft niet lang bestaan, en Robert Wyatt moest het drummen opgeven nadat hij in 1973 uit een raam was gevallen en daardoor vanaf zijn middel verlamd raakte. Hij bleef wel actief in de muziek, voor zover ik weet tot op de dag van vandaag en heeft gewerkt met allerlei "sterren".

Deze clip van Matching Mole, Horse (outtake) is iets experimenteler:


Bij het doornemen van de informatie kwam ik een bijzonderheid tegen. Eén van de leden van Soft Machine van het eerste uur, de Australiër Daevid Allen, mocht na een tournee Engeland niet meer in door een probleem met zijn visum, en begon de Parijse groep Gong (nl), waar ik tot nu toe wel eens de naam van gehoord had, maar verder geen aandacht aan geschonken.
Zeker ook geen band van het "gewone levenslied". Hier zomaar een clip, ook weer geselecteerd op lengte, Gong - How To Stay Alive, met animatie op basis van tekeningen van Daevid:


Dat ik zo triggerde op Gong komt doordat ik onlangs even iets opzocht over een artiest waar ik al heel lang een LP van koester, Steve Hillage (nl). Hij mag dan bij tijd en wijle andere filosofische beginselen aanhangen dan ik, ik ben vanaf de eerste kennismaking gefascineerd door de sfeer van zijn muziek.
Toen ik de info over Steve doornam, zag ik dat hij ook een tijd gespeeld en een belangrijke inbreng gehad heeft bij Gong!

Om de cirkel rond te maken, land ik daarom weer in Nederland met een recentere clip, met de sfeer die me altijd zo aantrok in zijn muziek, experimenteel maar zeer melodieus, en nog steeds met zijn partner Miquette_Giraudy. Dit is muziek die mij een heel blij gevoel geeft - Steve Hillage Band - Aftaglid Live in Amsterdam 2006:


En ik ben weer verbaasd over allerlei namen die ik zag bij het doornemen van de informatie die ik vond, en dat blijkbaar toch heel veel musici kruislings met elkaar verbonden zijn, ook onverwacht!

10 opmerkingen:

Unknown zei

De stadsschouwburg, wat een emoties heb ik daar al gehad, onvergetelijk. En ja prachtig natuurlijk dat het behouden is gebleven. Weliswaar heel andere voorstellingen dan jij (denk ik, gezien jouw muziekkeuze over het algemeen hier) maar desalniettemin een mooie plek om van muziek te genieten met elk snaar van je ziel.

Gelukkig zijn er nog enkele meer in ons land en ik hoop dat iedereen die ermee te maken heeft zich zal inzetten dat behoud ook te laten blijven bestaan.

Anoniem zei

Prachtige schouwburg. Goed dat het niet gesloopt is. Dank voor alle weetjes die je met ons deelt.

Anoniem zei

Tjonge, ik vind dat zo geweldig, dat jij zoveel tijd steekt in allerlei muziekachtergronden, en dat dan hier met ons deelt. Stadsschouwburg ben ik een paar keer geweest, Wij woonden in Leek, en dan ben je zo "in Stad". Prachtig gebouw.Moeten ze maar heel zuinig op blijven.

Nietzomaarzooo zei

Prachtige stadsschouwburg en goed dat dit gebouw bewaard is gebleven.

Je voert me mee naar allerlei voor mij onbekende muziekstukken en dat verrijkt mijn kennis.

Fijne dagen.

Ria zei

Het is alsof ik op een muziekschool zit en geniet hiervan

Fijne paasdagen
groetjes, Ria

Anoniem zei

Robert Wyatt heeft vorig jaar aangekondigd dat hij geen muziek meer maakt ( http://pitchfork.com/reviews/albums/19920-robert-wyatt-different-every-time/ ). Of dat waar is moet nog maar blijken maar na het lezen van de biografie Different Every Time geloof ik dat hij zich aan zijn woord houdt. Hij duikt nog wel eens op ( https://www.youtube.com/watch?v=DQRyYgIRNlY&feature=youtu.be&t=2m43s ). Niet een man om gezellig een biertje mee te drinken, trouwens. Als je de biografie mag geloven. Geen vrolijk typje.
Nee, dan Daevid Allen. Die was prettig gestoord. Hier een andere clip: https://www.youtube.com/watch?v=iiy5K81qvbg
Het zou leuk zijn om een stamboom te tekenen van alle kruisbestuivingen in deze groepen. Dan kom je opeens Björk tegen, of Mike Oldfield, Paul Weller, om maar eens wat te noemen.
Dank je voor je blog.

Dwarsbongel zei

@Twelve Fifty Six: Volgens een site die geautoriseerd zou zijn door Robert Wyatt, is dit het laatste nieuws: http://www.strongcomet.com/wyatt/stella-maris-by-boris-grebenshikov-and-robert-wyatt/
Het ziet er dus naar uit dat Robert er nog wel zin in heeft.
Die andere clip van Gong had ik gezien (en nog wel meer), maar deze gekozen.
Als je de Wikipedia-links in mijn blog aanklikt, vind je heel veel materiaal om die stamboom te maken... Succes! ;)

Joanne zei

Wat een informatie weer. Leuk en bijzonder hoeveel tijd jij er in steekt.
Mooie Stadsschouwburg. Geweldig dat het niet gesloopt is.

Liefs Frederique

Trees zei

Mooi dat die schouwburg bewaard is gebleven. Zou toch eeuwig zonde zijn geweest...
Wat een weetjes weer Gauke! Je maakt er elke week weer een hoop werk van!
Muziek die ik echt niet kende, enigszins hangt er iets in mijn achterhoofd maar niet genoeg.
Wel leuk om te horen en die 'kruisbestuivingen' zijn zeker leuk!
Fijne Paasdagen!

Anoniem zei

Nu zit je helem,aal in mijn hoek. The Soift Machine zag ik begin jaren 70 in het Concwertgebouw, Kevin Ayers later in Paradiso en ik draai eerg veel Robert Wyatt, en hou intens van die man en zijn muziek en stem.
Gong was een leuk psychonautenfeest en Daevid Allen overleed onlangs. Steve Hillage draai ik nog steess, maar ook andere Canterburygroepen zoals Hatfield and the North, Caravan, Gentle Giant enzovoort.
Mijn hart is daar altijd bij blijven liggen. Jammer dat Robert W niet meer optreedt of aktief albums maakt, maar werkt nog wel mee aan andermans platen.
Het is grappig dat er zoveel kruisbestuivingen en samenwerkingen zijn geweest. Er zijn op FB en sites veel pgingen tot stambomen te vinden. Mooie materie!