...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

zaterdag 18 april 2015

150418 - ZOZ - Van oceanen, fruit en burgerrechten

Wie mee wil doen met (of luisteren bij de andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, kan terecht bij Marja.

Dezer dagen stond ik in de keuken te afwassen. Dat is niet bijzonder, want uit praktische overwegingen is dat mijn taak. Wel bijzonder is, dat ik begon te zingen. Dat duurde niet lang, twee regels tekst, meer kon ik er zo spontaan niet van reproduceren. Dat is maar goed ook, want mijn zingen is niet om aan te horen, en al snel kriebelt mijn keel zodanig dat ik vreselijk begin te hoesten: de ingebouwde bescherming voor mijn omgeving.

Die regels kwamen uit Listen To The Ocean, van Nina & Frederik, maar omdat Vlasje (ZOZ 021) en Joke (ZOZ 084) dit nummer al eens geplaatst hebben, sla ik deze over.

Nina & Frederik (nl) waren in de vijftiger en begin zestiger jaren héél populair als duo, met hun mooi bij elkaar passende stemmen. Het schijnt overigens met Frederik, zoon van een (adelijke) Nederlandse ambassadeur in Denemarken, uiteindelijk slecht afgelopen te zijn: op de Filipijnen vermoord vanwege een drugsconflict, heet het.
Zolang ze samen bleven hebben ze nog veel mooie muziek gemaakt, waarbij ik vaak twijfel welke overlapping er zit tussen hun repertoire en dat van Harry Belafonte, een andere zeer populaire zanger in die tijd. Soms klinkt in mijn hoofd een lied van de één met de stem van de anderen of omgekeerd, terwijl ik geen informatie over die uitvoering kan vinden...
Over Harry Belafonte (nl) las ik nog iets, waarvan we heden ten dage verbijsterd zijn over de absurditeit:

In het begin van de jaren vijftig was hij al vroeg lid van de Burgerrechtenbeweging. Belafonte was een vertrouweling van Martin Luther King (nl). Toen hij in 1968 in een televisieshow van Petula Clark (nl) optrad, lachte Clark tijdens het zingen even en raakte Belafontes arm aan. Ondanks protesten van sponsor Plymouth Motors werd de show toch uitgezonden. Het was de eerste keer dat op Amerikaanse televisie was te zien hoe mensen van verschillende rassen elkaar op vriendschappelijke wijze aanraakten.

Ik vond bij beiden de Banana Boat Song, ook bekend onder de titel Day-O. De Banana Boat Song is oorspronkelijk een "worksong", ter begeleiding van eentonig, zwaar werk. De tekst moet dus niet te gecompliceerd zijn en eindeloos herhaald kunnen worden. Ik heb deze clip gekozen omdat die voor mij het "oude geluid" terughaalt:


Over uitbuiting van bananenwerkers wordt al heel lang gepubliceerd, of het nou in Zuid Amerika gebeurt of in Afrika. Ook door Nederlandse programma's als de Keuringsdienst van Waarde: deel 1 en deel 2, en niet alleen één supermarktketen is er bij betrokken.

In dit licht plaats ik hier een link naar een clip met de originele muziek van Harry Belafonte, waarvan de vrij heftige video een stevig protest is tegen de grote fruit-multinationals en de keten die er op volgt: Harry Belafonte - Banana Boat Song (Day O). Dit past wel bij het burgerrechten-activisme van Harry Belafonte, al zal hij dit niet zelf hebben gemaakt / laten maken.
De versie van Nina and Frederik - Banana Boat Song (Day-O) vind ik nogal lief, daarentegen vind ik de "vertaling" hiervan André van Duin - Het Bananenlied, los hiervan misschien wel humoristisch, maar tegen de achtergrond van die uitbuiting wel wrang.

In de fruitsector ga ik bij Nina en Frederik dan maar naar de mango, want dat lied hoorde ik steeds met de stem van Harry Belafonte, maar dat klopt dus niet: het zal wel de klankovereenkomst zijn met "Day-O". Nina and Frederik met Mango Vendor, ook bekend als Mango, Buy Me Mango!:


In een soort "wordt vervolgd" op deze ZOZ hoop ik "vandaag of morgen" nog even door te gaan op het luisteren naar de oceaan en mijn verjaardag, want daar zit ook wel weer een verhaal in.

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Zalige nummers. Ik had het ook ooit gelezen over die aanraking tijdens haar show. Bizar toch eigenlijk?

Ferrara zei

Even ver,ver, terug in de tijd.
Dank je wel.
Ik merk nu pas hoe weinig tekst de Banana Boat Song heeft. Maar het ritme en de stem van Belafonte zijn fantastisch.

Anoniem zei

We komen duidelijk uit de zelfde tijd, want deze nummers horen echt bij mijn prille tienerjaren en ik hou ervan ze weer te horen.

Nietzomaarzooo zei

Zo kort nog maar geleden dat zelfs aanraken ongewenst was..vreemd toch.

Mooie keuzes met interessante achtergrondverhalen weer.

Ria zei

Na zoveel jaren krijg ik nu nog koude rillingen als ik denk aan de uitbuiting van mensen.
Heerlijk om Belafonte en Nina en Frederik te horen.Zo lang geleden.

Fijn weekend,
Groetjes, Ria

matroos zei

Zo heeft elk lied wel een geschiedenis die mij vaak verbaasd.'t zijn niet altijd nietszeggende riedeltjes.

Unknown zei

Ja zeg, daar zeg je wat. Dat van die aanraking weet ik ook inderdaad en anno 2015 is het misschien iets minder erg dan toen maar het speelt nog steeds, schandelijk!

Je muziekkeuze vind ik prachtig, heb er van genoten. Harry B. hoorde ik in mijn jeugd redelijk veel bij mij thuis.

Fijn weekend

Joanne zei

Mooie muziekkeuze. En je informatie is zoals altijd weergaloos.

Liefs Frederique

Bibje zei

Je kunt je je bijna niet meer voorstellen hè.

Trees zei

We zijn weer heel wat wijzer geworden.
Mooie keuze's deze nummers!
Ik vond het altijd een prachtig duo Nina en Frederik!