...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

dinsdag 28 april 2015

150428 - Niklas - Koningsdag nieuwe stijl

Koningsdag nieuwe stijl. Ik zet even een potje satirische inkt op tafel, want ik vind dat het koekhappen en WC-pot gooien moet blijven!
Om te beginnen een vlootschouw, en ik moet me al heel sterk vergissen als ik daarin niet een baggermolen langs zag varen, zoals ik me die herinner uit mijn jeugd. Die baggerden het Hoendiep en het Aduarderdiep uit, waarlangs toen nog het meeste vrachtvervoer plaatsvond...


Vervolgens voer een "replica" van de Ark van Noach langs. Ik citeer even van de website:
De Ark van Noach in Dordrecht biedt een leuk dagje uit voor jong en oud! Aan boord van deze replica van het oudste en tevens het grootste houten schip ter wereld, vindt u activiteiten voor het hele gezin.

"Een replica is een nauwkeurige kopie van een voorwerp of bouwwerk", zeggen de woordenboeken.
Nou, dan heeft de Bijbel ons wel voor de mal gehad, want daarin noemt God precies de houtsoort (Genesis 6:14: goferhout. De houtsoort is in vertalingen soms anders, het blijkt moeilijk eenduidig vast te stellen welke houtsoort het was, maar misschien is die soort bomen ook ten onder gegaan met de Zondvloed) waarvan Noach de Ark moet bouwen.
Er staat daar echter niets vermeld over een onderstuk van gelaste stalen pontons, zoals de replica heeft! Goh, dat men die techniek toen al meester was, qua materialen en bewerkingen, en God niet gehoorzaamd (en voor Hem geheim gehouden) heeft door toch stiekem een stalen basis te bouwen!

Op veel andere vragen heeft de bouwer van de replica blijkbaar al een antwoord bedacht:
Kom aan boord en ga op ontdekkingsreis! U krijgt een indruk hoe het schip eruit heeft gezien en ontdekt hoe Noach en zijn gezin geleefd moeten hebben. Vele vragen zoals 'Pasten alle dieren wel in de Ark' en 'Hoe wist de bouwer hoe groot de Ark moest worden', worden aan boord beantwoord.

Overigens blijft hij ondernemer (misschien verdient dit beter dan als timmerman): de entreeprijzen zijn naar mijn idee vrij normaal, daarnaast wordt de Ark aangeboden voor bruiloften en partijen tot zakelijke seminars en congressen. En er is een ruim gesorteerde souvenirshop, met uiteraard het boek van de bouwer: Laat je droom varen. Mooi gevonden!

Op circa 20.000 m2 bieden we presentaties over de geschiedenis van Noach en wetenschappelijke achtergrond informatie.

Hm, dat wetenschappelijk gehalte zal op het niveau liggen van dit verhaal op de website, schat ik. Van de categorie: "Het verhaal in de Bijbel is letterlijk waar, omdat het letterlijk zo in de Bijbel staat", en daar zoeken we "bewijzen" bij. En de koning moet natuurlijk meer over God praten, zei hij nog. De manier waarop was blijkbaar voor voor hem vanzelfsprekend.
Evengoed knap, als je vanuit je bezetenheid zo'n apart project, eerst een kleine en daarna een grote Ark, weet te realiseren.

2 opmerkingen:

platoonline zei

Maar 't blijven toch speculaties over een verhaal waarvan we alleen weten dat er in die tijd ooit een zondvloed is geweest en dat de wereld indertijd beperkt was tot de omgeving die men kende. Denk ik.

Dwarsbongel zei

Een mooie aanvulling op mijn verhaal las ik kort daarna. In het boek Magdalena van Maarten 't Hart beschrijft hij in het hoofdstuk De Ark van Noach zijn vroege twijfels, vanuit een helder jongensverstand goed onderbouwd, over dit Bijbel-verhaal, en hoe daarmee wordt omgegaan in zijn milieu.
Van harte aanbevolen!