...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

zondag 6 september 2015

150906 - WE300 - Handelen

Het themawoord van deze WE300 kent een aantal betekenissen en dus ook synoniemen.
Het kan gaan over de uitvoering van het beroep van neringdoenden, maar ook over de daden van andere personen (van goede werken tot in het onzedige), of de verslagen van vergaderingen, zoals van politieke colleges of besturen van verenigingen.

De wetenschap heeft nog geen eenduidige uitspraken kunnen doen over het mechanisme dat de mens in het algemeen stuurt in zijn beslissingen om bepaalde verrichtingen te plegen, om bepaalde aan- of verkopen te doen, en op welke wijze die beslissingen door beïnvloeding tot stand kunnen worden gebracht. Met dat laatste houdt het reclamewezen, soms vermomd als communicatiewetenschappen, zich bezig.

Mensen denken soms, dat hun daden worden ingegeven door intuïtie. Maar Herman Finkers heeft mijn denken bewerkt met de uitspraak: "Vrouwelijke intuïtie - gewoon dommigheid dus". (Dat betreft mijns inziens meer het begrip intuïtie dan specifiek vrouwen).

Onlangs hoorde ik het geluid van een spraakcomputer, bij een interview tussen Pauw en een ALS-patiënt die een boek geschreven had.
In de jaren '60, toen computers nog niet het gemeengoed waren zoals nu, heb ik een projectieapparaat gemonteerd (niet ontworpen) waarmee een verlamd iemand een boek op microfoto's kon lezen. Hij kon alleen zijn kin (of hoofd) nog enigszins bewegen.
De "problemen" bij het bouwen heb ik niet opgelost met intuïtie, maar door het inbeelden wat de gebruiker nog kon doen.

Neringdoenden zijn vervangen door winkelketens. Zo was ik bij Scheer & Foppen (what's in a name) om te kijken naar een huishoudelijk apparaat.
Toen ik een toegesnelde verkoper de gewenste informatie had ontworsteld, begon hij een abonnement op Ziggo aan te prijzen. De mededeling dat wij die provider hadden vervangen wegens ontevredenheid, was onvoldoende: ik moest bijna een euveldaad verrichten om hem te stoppen.
Dat bedrijf verloor een potentiële klant!

Kijk om mee te doen of andere bijdragen te lezen bij Plato Online


3 opmerkingen:

plato zei


Hm, ik ben de WE-300 ooit begonnen omdat ik anderen wilde verleiden eens een fictief verhaal te schrijven. Bij 'fictief' komen soms begrippen als intuïtie en vrije associatie aan de orde. Zowel deze begrippen als de meer wetenschappelijke kunnen m.i. broederlijk naast elkaar bestaan, wat Finkers (van wie ik een fan ben) daar ook grapsgewijs van mag zeggen.
Dus als ik ooit een verkoper tegen kom die mij op wetenschappelijke wijze het nut van Ziggo door de strot probeert te drukken, draai ik hem intuïtief de rug toe.:-)
Dank je wel voor deze WE, Dwarsbongel.

Anoniem zei

Goede invulling en wat geweldig dat jij die oplossing hebt gevonden om toch nog te kunnen lezen.

Corja zei

Wat ben jij een inventief persoon, Dwarsbongel!