...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

zondag 11 oktober 2015

151011 – Piramides, elektronica en ZKV

Ik heb op de Universiteit in Groningen gezeten. Letterlijk. Als het gebouw niet inmiddels was afgebroken, zou ik nog precies de plek kunnen aanwijzen in die dakgoot, 20 meter hoog.
Ik ben toch nog goed terechtgekomen.
Toen ik daarna op sollicitatiebezoek ging, testte mijn toekomstige chef mijn geschiktheid door te beginnen over een relaisschakeling. Ik had weleens met een relais gewerkt, maar niet met de complexe piramideschakelingen die daar toegepast werden.
Hij begon een schema te tekenen. Al snel reageerde ik met: "Ah, net zoiets als een rangeerterrein!", en ik was aangenomen bij het bedrijf waar ik 34 jaar gewerkt heb.



Inspiratie voor bovenstaand verhaal kwam vanmorgen onder de douche, dat wil zeggen: een gedachtenstroom waarvoor de vorm zich aan mij opdrong vanuit een bijeenkomst met A.L. Snijders, die we gisteren hebben bezocht. Die hield het midden hield tussen een interview, een lezing, een workshop en een vertelsessie.
A.L. Snijders wordt geroemd als "de koning van het ZKV", het Zeer Korte Verhaal. Daarnaast is hij een geboren verteller, kenner van taal en literatuur. In een grijs verleden heb ik een workshop "columns schrijven" van hem gevolgd.
De aankondiging vermelde dat A.L. Snijders zou worden geïnterviewd door Joep van Ruiten in de Bibliotheek van Emmen.
Het interview was naar aanleiding van de campagne Nederland Leest" in november, waarvoor dit jaar A.L. Snijders een bundel korte verhalen heeft samengesteld. Geen eigen werk; een bloemlezing. Voor november was hij al helemaal volgeboekt, zodoende kregen wij in Emmen de primeur van zijn tournee.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk ZKV.

Anoniem zei

Wat leuk om die Snijder eens in levende lijve te ontmoeten. Hij is echt de meester van de korte baan.

Albert y Mara fotoblog zei

34 jaar gewerkt bij de universiteit van Groningen. Dan heb je een geweldig pensioen met zoveel dienstjaren, is mijn eerste reactie. Ik kom niet aan zoveel abp jaren.
Salu2 Albert

Dwarsbongel zei

Niet goed gelezen blijkbaar, Albert. Die 34-jarige loopbaan kwam pas NA mijn 6 jaar bij de Universiteit, en bij dat bedrijf hadden we een eigen pensioenfonds, waaruit ooit het bedrijf gered is van de ondergang! De directie van het familiebedrijf verkocht overigens voor die redding eigen riante villa's!
Bij de Universiteit ben ik begonnen met een maandsalaris van 130 gulden per maand BRUTO. Pensioenopbouw begon toen pas op 23-jarige leeftijd. Ik was 17 toen ik daar begon...

Albert y Mara fotoblog zei

Helemaal gelijk Gauke, niet goed gelezen. Dus jouw pensioen is na die 34 jaar bij dat particuliere bedrijf niet veel als ik de toelichting nu wèl goed gelezen heb. Veel zaken beginnen mij nu wat duidelijker te worden. Doe de rest maar in een Pb.
Salu2 Albert