...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

maandag 2 oktober 2017

171002 - WE300 - Gezondheid

Geschreven voor de WE300-uitdaging van PlatoOnline voor september 2017.
De uitdaging: een verhaal van precies 300 woorden met het woord 'Gezondheid' als onderwerp.
Het themawoord mag in het stuk niet genoemd worden.


Een goede geestelijke en lichamelijke gesteldheid is een eerste vereiste voor het optimaal functioneren van een mens. Beide factoren hebben invloed op elkaar.
Lichamelijk onwelzijn leidt tot verminderd geestelijk welbevinden, waarbij het effect niet altijd zuiver proportioneel is.
Zo kunnen lichamelijk ernstig zieke mensen een onverwoestbaar goed humeur hebben en hun treurende omgeving opbeuren.
Het tegengestelde komt ook voor, dat mensen met vaak voorkomende, kortdurende aandoeningen, het gevoel hebben dat ze op sterven liggen. Daar wordt dan de spot mee gedreven, terwijl de spotter zelf het eigen repertoire vergeten is.

Geestelijk malheur heeft niet noodzakelijkerwijs lichamelijke gevolgen, doch als er een causaal verband lijkt te bestaan, dan worden de lichamelijke klachten geduid als psychosomatisch; tegenwoordig ook psychofysiologische aandoeningen genoemd.
Bij beide hoofdsoorten aandoeningen, geestelijk en lichamelijk, zijn er vele behandelmethoden, die vooraf gegaan dienen te worden door een diagnose, en desgewenst een 'second opinion'.

In deze 'moderne tijd' worden er vele therapiën aangeboden op weg naar het herstel tot een gunstige staat van welzijn. Afhankelijk van de klachten zijn er, ruwweg, fysieke, farmaceutische, en psychische methoden beschikbaar, van archaïsche tot moderne.
Alle drie genoemde richtingen hebben meerdere sub-richtingen, waarbij het niet zelden voorkomt dat men elkaar verwijt het slechtste met de patiënt voor te hebben. En daar geloof ik niet in: ik geloof (in de meeste gevallen) in goede bedoelingen, maar niet altijd in werkelijke effectiviteit.

Het woord 'geloof' genoemd hebbend, zie ik een verschil tussen een archaïsche en de moderne aanpak van het genezingsproces. Of vooral in de nauwkeurigheid van de diagnose en de vaststelling van de werking van de therapie. Ik las, alweer een tijd geleden, een artikel over het zorgvuldig vaststellen van de juiste diagnose en de objectieve conclusies uit een onderzoek naar het effect van placebo's en medicijnen. Daar komt véél meer bij kijken dan geloof…

2 opmerkingen:

Ria zei

Zo ga maar recht zitten. Een geweldig leerzame WE300 heb je neergezet.

MelodyK zei

En inderdaad, geen woord Frans bij.

Wat veel mensen (on-)bewust buiten beschouwing laten helaas is het feit dat ieder mens uniek is en dus niet een behandelmethode per definitie succesvol zal zijn.
Inmiddels heb ik er 44 jaar fysieke problematiek op zitten en 36 psychische. Van het aantal prof. hulpverleners ben ik al lang de tel kwijt geraakt in de homeopatische sector nog niet. Voor mij werkt een combi het beste maar het heeft wel 'even' geduurd voor ik ontdekte welke methodes nou precies bij mij 'goed' dan wel 'fout' deden. Wat helaas dan wel weer duidelijk maakt dat de zoektocht eindeloos is en ik niet de enige ben die daarin meermalen behoorlijk is vastgelopen.
Ik denk dat afkomst daar ook debet aan kan zijn overigens want met name als het gaat om 'tussen de oren' heerst er nog steeds een taboe en is er daarvoor veel meer schaamte dan nodig is, wat de effectiviteit dan enorm belemmert.

Oeps...beetje lange reactie, sorry. Je WE klinkt als een klok, maar ja dat ben ik dan ook niet anders gewend van jou.

Fijn gezond weekend.