...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

zaterdag 22 oktober 2011

"Uit de tijd" en nog steeds actueel

Mijn vader, Klaas, was de oudste van vier broers. Helaas was hij ook de eerste die we moesten missen. In 1944 is hij overleden aan darmkanker, een week voor zijn 28e verjaardag. Opa heeft een dubbel graf voor hem gekocht, zodat mijn moeder naast hem kon worden begraven. Dat is niet gebeurd: mijn moeder is hertrouwd en elders begraven.

Het eigendomsbewijs van dat graf is na het overlijden van opa en oma in beheer gekomen bij de tweede broer, Johannes, kortweg oom Jo. Die vroeg me op zeker moment of hij en zijn vrouw, als zij kwamen te overlijden, begraven mochten worden in het dubbele graf, dat immers ruimschoots voldeed aan de termijn die hergebruik mogelijk maakt. Zo zou deze herinneringsplek nog lange tijd behouden blijven voor onze familie. Maar ik denk dat hij nog steeds zijn oudste broer miste.

Ik heb dat toegestaan met één voorwaarde: de tekst van de grafsteen van mijn vader moest terugkomen op het nieuwe monument. Dat is ook gebeurd: het graf heeft een "normale", verticale gedenksteen, en de herinnering aan mijn vader is met metalen letters op de deksteen aangebracht.

Het is alweer een paar jaren geleden, dat ik het graf bezocht en zag dat er een letter uit mijn vaders naam miste. De L van Klaas. Toen ik rondom het graf keek, vond ik die L terug. Hij hoorde met twee pennetjes vast te zitten in de steen.
Ik zou de volgende keer een goede lijmsoort meenemen. Omdat ik er niet zo vaak kom (te ver weg), heb ik provisorisch de letter weer vastgezet: het staat zo raar, die ontbrekende letter.
Helaas was de letter de volgende keer helemaal verdwenen.


Na uitgebreid zoeken vond ik de leverancier van het monument, maar daar kon men eerst het graf niet vinden, vervolgens kende men het lettertype niet. Intussen waren er al vele e-mails heen en weer gegaan, maar er zat geen schot in. Uiteindelijk bleek een neef de order nog te hebben: het monument was geleverd door de vestiging Drachten. Ik had Groningen ingeschakeld: het kerkhof lag immers in de Gemeente Groningen? Maar het lettertype bleek nu ineens geen probleem meer. Ik kreeg in oktober 2010 een formele orderbevestiging. Ik werd toen net afgevoerd naar het ziekenhuis met een fikse longontsteking.

Begin september 2011 zijn we maar eens persoonlijk gaan vragen hoe de stand van zaken was, want er was nog niets gebeurd. Men bleek de ronde punt (er ontbrak ook een punt) niet te kunnen bestellen, want die was niet (meer) leverbaar bij dit lettertype. Daarom hadden we geruime tijd niets gehoord. Of het een vierkante punt mocht zijn? Bij een direct aansluitend bezoek aan het graf bleken alle punten vierkant te zijn...

Op vrijdag 14 oktober kregen we een faktuur d.d. 13-10-2011, dat de door ons geplaatste opdracht "met zorg is uitgevoerd op 11-10-2011". En: "Wij verzoeken u beleefd binnen 8 dagen het verschuldigde bedrag te voldoen [...]". Dat kon dus wel supersnel...

Zo heeft, vanaf de eerste foto uit februari 2008 van de toen echt vermiste L, het herstel ruim 3,5 jaar geduurd. Het duurde ruim 1,5 jaar voordat ik de naam van de leverancier had. Toen nog zo'n 2 jaar vanaf de eerste correspondentie tot de uitvoering, waarvan 1 jaar na de orderbevestiging.
En dat voor één letter en een punt. Er is nu eerst nog wel kleurverschil, maar hopelijk trekt dat weg voordat er weer iets mist.


Is dit verhaal nu afgelopen? Nee, er komt nog een flashback naar een "Flashback tot voor mijn tijd". Op 12 juli 2007 plaatste ik op mijn dwarsbongel.web-log.nl een log met die titel:

Ik was in november 2001 uitgenodigd om op zaterdag een groepstentoonstelling van Joke Gallmann, George Kalee, Rita Lentz en Edith Stoel te openen in Burum. Met hetzelfde gedicht had ik eerder een solo-tentoonstelling van onze vriendin Edith geopend.

Op de donderdag voor de opening kwam mijn neef Klaas nog wat spullen brengen uit de nalatenschap van zijn vader, mijn oom Jo. In het pakket zaten twee ansichtkaarten van het Friese dorpje Burum, dat tegenwoordig bekendheid geniet vanwege de "ruimte-oren" daar dichtbij.
Neef Klaas leeft niet meer. Op 1 januari 2002 is hij overleden aan kanker.

Burum. Het was nooit tot me doorgedrongen dat dit dorpje betekenis had in mijn familie. Dat gebeurde pas toen Klaas me die kaarten bracht. Ik besefte dat mijn vader daar bij zijn grootouders moest hebben gelogeerd.


Op beide kaarten staat een dorpsgezicht. De ene kaart is vrijwel ongeschonden en op de adreszijde zit nog een prachtige postzegel van anderhalve cent en een duidelijk stempel waarop Burum en 1930 goed te herkennen zijn. Op 22 mei 1930 is mijn vader 14 jaar geworden. De andere kaart is beschadigd, de voorkant toont een kale plek.


Donderdags had ik die kaarten gekregen en ik ging die zaterdag naar Burum. Ik haalde de kaarten tevoorschijn en zag op de beschadigde kaart de toren staan. Toen begon tot me door te dringen, dat de boerderij rechts op de voorgrond het pand was waarin galerie "De Blauwe Roos" gevestigd is [was] en waarin wij ons thans bevonden.

Maar nu de achterkant van de beschadigde ansichtkaart. De postzegel is blijkbaar afgeweekt en daarmee is ook het poststempel verdwenen en de voorkant beschadigd.
De kaart is verstuurd naar hun ouders door Klaas en Johannes, die blijkbaar bij hun grootouders in Burum logeerden omstreeks 1930.
Het handschrift, met potlood, is wat onbeholpen. Als afzender staat er: "Kaas en Johannes". Klaas zonder L...


Wie dat wil mag er haar/zijn metafysische conclusies aan verbinden.

4 opmerkingen:

J@n. zei

Dus eigenlijk alle moeite voor niets.

Marijke van der Scheer zei

Ik weet niet of hier een metafysische verklaring voor is te vinden, daarover ontbreekt mij elke kennis, voor zover hier echte kennis over kán bestaan. Maar feit is wel dat je hier mag spreken van een heel grote zeer bijzondere toevalligheid, die betekenisvol aandoet.
En dat voelt goed, althans bij mij. En ik heb zo de indruk dat het jou ook niet onberoerd laat...
Een prachtige pointe van een mooi verhaal, dat is het zeker!

Anoniem zei

Wat een bijzonder verhaal!

Dwarsbongel zei

@Selmasalo: ...en nog echt gebeurd ook...!