...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

zaterdag 12 augustus 2017

170812 - ZOZ - Van maanlicht en vingervlugge vrouwen

Wie mee wil doen met (of luisteren/kijken/lezen bij andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, vindt de links bij Marja.

Donderdagavond kwamen we halverwege de avond thuis, terug van ons vakantieadres. Een eindweegs onderweg besloot ik, dat ik geen zin meer had aan de snelweg. Op een punt waar ik de A50 wel eens op de fiets gekruist had, sloeg ik af. Pas op de landelijke wegen vroeg ik me af hoe ik de IJssel moest oversteken met de auto: tussen Deventer en Zwolle is nergens een brug. Zowel bij Olst als Wijhe was ik wel eens met de pont overgestoken, met de fiets, maar met de auto? Ach, in het ergste geval komen we toch weer bij Zwolle uit bij de brug.

Gelukkig bleek de pont bij Wijhe geschikt voor auto's (en, later opgezocht, het veer bij Olst ook).
We parkeerden vóór de pont omdat we dachten er een kiosk te zien waar je iets te drinken zou kunnen kopen. Het bleek een blokhut te zijn met zelfbediening. We namen chocolademelk en een een paar foto's, alvorens we ons in de rij probeerden te voegen om in te schepen. Aangezien we "zij-instromers" waren, hadden de nieuwkomers formeel voorrang, maar iemand in een gele auto liet ons ertussen. Er zijn nog steeds relaxte, vriendelijke mensen! Dank je, als je dit leest!




Zo kwamen we in Wijhe en kozen de richting Raalte. Inmiddels was het wel etenstijd en bij de eerste gelegenheid zochten we een parkeerplaats waar niet meteen de fietsendrager met mijn racefiets ten prooi zou vallen aan woestelingen.
Een avond eerder hadden we met zwager Nico nog heerlijk gedineerd bij Spijshuis Uylenspieghel in Nijmegen, nu aten we bij Lemonade -Food & Drinks- Raalte. Marijke koos een vegetarische gevulde paprika, ik een boerenuitsmijter.


We waren halverwege de avond thuis, maar het wachten was eigenlijk op het bericht dat het uit Frankrijk terugkerende gezin weer thuis was. Dat was toch wel wat later op de avond. Ik heb niet meer buiten gekeken, maar er was dezer dagen een gedeeltelijke maansverduistering.
En zo kom ik bij de Moonlight Sonata (nl) van Beethoven, via een notitie van eventuele ZOZ-onderwerpen.
Op de artieste was ik al eens gestuit via Norwegian Wood by Tina S (14 years old girl). Inmiddels is deze jongedame iets ouder geworden (17 in de clip hieronder), en speelt ze niet alleen meer akoestisch, maar ook in het hard-rock idioom: en daarin zelfs klassieke stukken!

Tina S - Moonlight Sonata (3rd Movement, Ludwig van Beethoven):


De informatie op internet over Tina S is beperkt, maar het viel me op in deze clip dat ze alles uit het hoofd speelt!

Een andere uitvoering vond ik van Valentina Lisitsa (nl), in een meer klassieke setting, en ook uit het hoofd!

Valentina Lisitsa - Moonlight Sonata (3rd Movement, Ludwig van Beethoven):


Wat weer ontzettend vlugge vingers! Toen ik dit afspeelde, zei Marijke: "Hé, dat is de muziek die ze er onder hadden gezet toen ik in 2007 mijn gedicht over het Oranjekanaal mocht voordragen bij RTV Drenthe, in een item over weer bevaarbaar makenl!

Nou staat onder die clip, zoals geplaatst door RTV Drenthe: "Muziek 'If You Were A Sailboat' van Katie Melua, maar dat kan ik er niet in vinden...

9 opmerkingen:

MelodyK zei

►►► https://www.youtube.com/watch?v=x25F3-sR2Yo

Mooi verslag en schitterende muziek... dat en de rest om van te watertanden, letterlijk en figuurlijk ;-)

Fijn dat jullie weer veilig en wel thuis zijn...

Fijn weekend!!

Iris Papilio zei

Ik houd wel van licht klassiek. De eerste uitvoering met die gitaar word ik helemaal kriebelig van.. de piano is wat beter!

Happy Hulk zei

Wauw
Dat meisje met die gitaar moet snel geïntroduceerd worden bij AC/DC

Anoniem zei

Heel knap, maar ik word van die gitaar ook wat kriebelig. Doe mij maar die piano. Leuk om een stukje van jullie terugreis mee te beleven.

Ria zei

Geweldig en dat meisje mag wel in de top komen.

Fijn dat jullie hebben genoten van een mooie vakantie:-)

Nietzomaarzooo zei

Die pianiste, Valentina, speelt prachtig en dat streelt mijn oor.
Helaas ervaar ik de gitariste niet zo. Dat ligt denk ik meer aan het instrument dat aan haar virtuositeit.

Mark zei

Ik kom wel eens mensen tegen die muziek van een band zoals Slayer niet begrijpen. Ik probeer dan wel eens uit te leggen dat het eigenlijk klassieke muziek is maar dan op een ander instrument gespeeld... Meestal helpt dat helemaal niet :-) Tina laat precies zien en horen wat ik bedoel! Gewoon goed luisteren ;-)

Joanne zei

Fijn dat jullie weer veilig terug zijn. En wat een mooi verhaal. Ik heb genoten van je uitgebreide log. En zo te lezen jullie van de vakantie.

natasja zei

Oeh... die gitaar laat ik morgen aan mijn zoon zien.
Ik hou er wel van!
En leuk dat zelfbedieningshuisje. Daar hou ik ook van :-)